Spis dig sund og få en bedre mental styrke

Spis dig sund og få en bedre mental styrke

Mange mennesker går rundt og har problemer i hverdagen med deres selvværd og/eller øget stress. Der er forskellige måder, hvorpå du kan bekæmpe disse problemer og få et bedre liv. En af dem er sund og varieret kost.

Hvorfor bør vi spise sundt?

For at vores kroppe skal kunne fungere optimalt, har vi behov for en ernæringskilde, som er den mad vi spiser i hverdagen. Vores krop har bruge for et varieret indtag af protein, fedt, kulhydrater, vitaminer, mineraler osv.
I løbet af en dag, hvor vi er aktive psykisk eller fysisk, bruger vores krop de depoter, som der er blevet oplagret, så vi kan udføre de ting, som vi sætter os for i løbet af dagen.
Når vi så skal sove, så begynder kroppen at restituere sig. med den næring, den har fra de måltider, du har spist i løbet af dagen. Hvis du derfor ikke har en varieret kost, der giver kroppen det, som den har brug for, så kan du vågne og stadig føle dig udmattede eller træt (selvom du måske har fået 7-9 timers søvn).
Herunder er en liste fra sundhed.dk, der viser dig hvad du bør spise for at få en sundere diæt.

  • Spis varieret og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grøntsager
  • Spis mere fisk
  • vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Dette her bør du undgå

Undgå, eller i det mindste reducere dit forbrug af nikotin og eventuelle drikkevarer, der indeholder koffein og alkohol. Koffein og nikotin er stimulanser, og det vil øge dit stressniveau i stedet for at reducere det.

Alkohol er et depressivt middel, når det tages i store mængder, men fungerer som et stimulerende middel i mindre mængder. Derfor er brug af alkohol som en måde at afhjælpe stress på ikke en god løsning.

Byt koffein- og alkoholholdige drikkevarer ud med vand, urtete eller fortyndet naturlig frugtjuice og sørg for at holde dig hydreret, da dette vil gøre din krop i stand til at klare stressen bedre i hverdagen.

Sammenhængen mellem diæt og mentalt velbefindende

Ifølge mange forskellige undersøgelser er der sammenhæng mellem målinger af diætkvalitet og mentale sundhedsmæssige problemer hos mennesker.

Som nævnt tidligere, så har kroppen brug for næring for at restituere, mens vi sover. Hvis kroppen ikke får den rigtige næring, så har vi mindre energi til, at klare vores opgaver den næste dag. Dette vil på sigt lede til at vi ikke klare opgaverne og kommer bagud i arbejdet, hvilket igen er en stor stressfaktor.

Hvis du har brug for at konsultere en psykolog eller gerne vil vide mere, så kan du klikke her psykolog i København.

Related posts