Kategoriarkiv: Kontor

Opret en Google “Konto”

Med en Google konto eller Google Account får du adgang til alle de gratis webservices, som Google tilbyder. Mest kendt er nok Google Mail eller Gmail, men også Calendar, Picasa webalbum, Documents mv, er der fri adgang til. Så den er næsten ikke til at undvære.

Sådan gør du:

  • Klik på “Har du ikke en Google Konto ? Opret en konto nu”
  • Udfyld felterne i formularen på siden.
  • Din nuværende email (fx på dit arbejde. Du skal bruge den til at bekræfte oprettelsen overfor Google)
  • Udfyld adgangskode 2 gange. Bemærk at der er et “effektivitets-barometer” til venstre. Sørg for at vælge et “effektivt” (men altså også et, som du kan huske – ikk ?)
  • Vælg nu geografisk område i dropdown-boxen og indtast “ord-bekræftelsen”
  • Læs nu betingelserne for servicevilkår (Gør det nu, selvom det er langt)
  • Slut af med at trykke på knappen “Jeg accepterer. Opret min konto.

Gå nu ind på den email-konto, som du oplyste øverst på formularen. Her vil der kort tid efter komme en mail fra Google, hvor du skal bekræfte din kontooprettelse ved at klikke på et link. Gør det, og din Google konto bliver aktiveret.

Log nu på din Googlekonto på https://www.google.com/accounts/Login?

Nu kan du oprette en ny Gmail adresse, en Google Calendar eller benytte nogle af de mange andre spændende muligheder – helt gratis.

God fornøjelse :-D

Keykeeper

Hold styr på dine pinkoder og passwords med Stone´s KeyKeeper

KeyKeeper fra Stoneware.dk er et fint lille program, der holder styr på dine pinkoder, passwords, abonnementsnumre og den slags, som vi hårdt prøvede moderne mennesker er nødt til at holde styr på i snart sagt alle mulige sammenhænge.

Fidusen er, at du kan holde det hele samlet under et program på en nem og overskuelig måde. Det eneste, som det kræver af dig, er evnen til at huske blot ét brugernavn og password. KeyKeeper har hjulpet mig rigtig meget de seneste år.

Her finder du Stones KeyKeeper.

Download Stones KeyKeeper

Altså – et fint program – men brug det med lidt omtanke. Som de skriver på Stones hjemmeside “KeyKeeper er ikke beregnet på professionelt brug! Der ydes ingen sikkerhedsgarantier. Programmet anvendes på eget ansvar.”

 

TODOIST

Gratis “huskeseddel” på nettet. Alle bruger det på den ene eller anden måde. Etellerandet for at huske alle de ting man skal. Der er huskeliste, dosmersedler (kaldte min mor det), de gule sedler og sikkert også dem der binder en rød snor rundt om fingeren.

Todoist er et fint og først og fremmest simpelt værktøj til at holde styr på de ting du skal huske. Skulle det være en nyhed ? Nix – der er masser af dem i fx. Lotus Notes og Outlook er de der. Og de kan masser af ting (som man aldrig bruger). Jeg har prøvet flere af dem, og har aldrig været helt tilfreds. De har været for bøvlede.

TODOIST vinder på sin simpelthed. Jeg har prøvet den i en periode, og har gode erfaringer med den. Overordnet kan opgaverne opdeles i projekter, og håndterer dermed alt lige fra konfirmationsplanlægning, ens professionelle arbejdsopgaver til daglige indkøb.

Under hvert projekt oprettes de enkelte opgavelister. De kan igen underopdeles i et hieraki, så en opgave kan deles op i underopgaver (ctrl + “pil til højre). Opgaven forsynes herefter med en tidsfrist. Og her er Todoist rigtig smart. Man kan nemlig nøjes med at skrive korte genveje i stedet for at slås med mystiske datoformater. fx:

  • mon = “på mandag”
  • 15 = d. 15. (i denne måned)
  • tom = tomorrow el. i morgen

På samme smarte måde er der nogle tastaturgenveje, som – når man lige har lært dem – giver et fint workflow.

Her finder du TODOIST

Login side på http://www.todoist.com/

Klik så på linket til “sign up now”

  • Tryk på “create my account” – thats it.
  • Tryk på close og du vender tilbage til startsiden. Nu kan du “logge på” med dit nye login og password.

Gmail

Gratis e-mail adresse på internettet med masser af plads. Gmail fra Google er et fremragende bud på en gratis online mail service med “ubegrænset” plads til at dine mails. Lige nu over 5 Gb pr. bruger – Det er rigtig mange mails

Gratis online mailservices er bestemt ikke noget nyt. Hotmail var vel blandt de første for 10 – 12 år siden. De gamle har efter min mening haft 2 overordnede fejl. For lidt plads – tit en grænse på 2 Mb, og for meget spam, når man havde haft den noget tid. De fejl har Gmail ikke, og det er styrken.

De største fordele.

  • Slut med at slette gamle e-mails fordi der ikke er mere plads.
  • Derfor også slut med “pokkers – den er jeg kommet til at slette”
  • Der er altid adgang til Gmail. Blot der er en åben internetforbindelse.
  • Spam har jeg ikke set noget til i de ca. 3 år, som jeg har brugt Gmail – overhovedet !
  • Der er fine søgefaciliteter, så i stedet for at bruge tid på at sortere e-mail i mapper, arkiveres de blot.
  • Dog kan e-mail mærkes op med “tags”, fx. “fra mor”; altså en kategorisering, hvorefter man også kan filtrere eftre kategori eller “tag”
  • Gmail er en lille smule bagvendt i forhold til det “normale”. Men efter lidt tilvænning, vil du blive overasket over hvor simpelt det egentligt er og over de muligheder der er i programmet. Gennem tiden har jeg haft flere forskellige bud på håndtering af e-mail – både online og med en mailklient installeret. privat bruger jeg i dag kun Gmail.

Her finder du Gmail
Login til Gmail

Få besked når der kommer ny e-mail
Med Gmail Notifierer får du en besked med et lille tekstuddrag i nederste højre hjørne, når der kommer en ny mail. Dermed kommer funktionaliteten til at minde meget om de “almindelige” mailprogrammer, der installeres på computeren.
Gmail Notifierer downloades og installeres på computeren.

Gmail til og fra andre mailprogrammer – og din mobil
Du kan hente e-mail fra andre konti fx. hotmail, og du kan hente e-mail fra din Gmail via POP3.
Der er adgang Gmail fra mobiltelefonen.

OpenOffice

Hvorfor investere i Office-pakken fra microsoft til en god håndfuld “tusser”, når du kan få en gratis open source kontorpakke fra Openoffice.org.

OpenOffice

Openoffice.org – forkortes til OOo – indeholder seks programmer:

  • Writer (som svarer til fx. Word)
  • Calc (som svarer til fx. Excel)
  • Base (som svarer til fx. Access)
  • Impress (svarer til Powerpoint)
  • Draw (tegneprogram)
  • Math (formler, ligninger og den slags)

Brugergrænsefaden minder meget om det, som du måske kender fra microsoft Office. Dog er noget anderledes, så tilvænning skal der til. Men – øvelse gør mester :-) De problemer der alligevel opstår, er til for at blive løst. Heldigvis er der masser af hjælp at hente. Der er dels den indbyggede hjælpefunktion (F1), dels er masser af onlinehjælp at hente på en dansk OOo hjemmeside med:

  • Vejledninger om stort set alt, der har med OO0 at gøre, men start med
  • Kom igen med Open Office (OBS inden du trykker på “Print” – der er 254 sider !!)
  • FAQ – De hyppigst stillede spørgsmål
  • Forum – hvor du kan stille spørgsmål og få svar fra masser af hjælpsomme folk

Bemærk opfordringen til også selv at bidrage med hjælp og vejledninger. Den er hermed givet videre. Så skulle der vist ikke være flere “undskyldninger” for at kome i gang med din ny og gratis kontorpakke. Du finder sikkert ud af, at den fint dækker dit behov – god fornøjelse.

Her finder du Openoffice

Installation 
Installationen burde ikke volde kvaler, men ellers er der hjælp at hente i installationsvejledningen

Ordbog
Efter endt installation af OOo kan det være smart med en dansk (og sikkert også engelsk / tysk) ordbog.

  • Start “Writer” | vælg File | Wizards | Install new dictionaries.
  • Dette åbner en skabelon | Klik på det ønskede sprog | vælg “Start DicOOo”. Følg hereftre blot instruktionerne og genstart programmet når installationen er færdig.
  • Vælg Tools | Options | Language Settings | Languages og kig efter blå flueben under “Default languages for documents”. Fluebenene markerer installerede ordbøger.

BoxKnox

Har du svært ved at huske dine passwords, pin- og adgangs-koder til kreditkort, internetsteder, aviser og så videre, så kan BoxKnox være dit ”pengeskab” på nettet. Glemmer du dit kodeord, kan du altid finde det igen, blot du har adgang til internettet. Du skal blot huske ét kodeord.

Idéen er fiks. Særligt på internettet bruger vi koder til alverdens ting, og med mindre man prøver at bruge den samme kode til det hele – og det er jo ikke særligt sikkert – har man ikke mange chancer for at huske dem, med mindre man enten skriver dem ned på papir eller i en fil på pc’en. Begge alternativer er vist heller ikke særligt sikre – vel? Desuden er der jo så alle de koder man ikke selv kan vælge – dvs. pinkoder mv.

Ydermere er der den fordel at koden ikke bliver smidt ud, når du rydder op, eller forsvinder sammen med pc’en ved indbrud og den slags

Jeg har oprettet et login til Boxknox, og både oprettelsesproceduren og selv brugerfladen vinder ved sin enkelhed. Så simpel at en vejledning ikke er nødvendig; i hvert kunne jeg ikke finde en.

Hvor sikkert er det så ?
Der er jo ikke meget grin ved det hvis ens koder alligevel bliver hacket. Kommunikationen mellem BoxKnox og din PC foregår via SSL-kryptering. Det giver en god sikkerhed. Desuden lagres alle koder i krypteret form på boxknox webserveren. Skulle det alligevel gå galt tilbyder sitet gratis indbrudsforsikring. Meen – hvordan det lige vil blive håndteret i praksis har jeg svært ved at se.

Her finder du boxknox
Webstite: Boxknox
Opret bruger login

Sådan opretter du din profil
Indtast et brugernavn efter eget valg og tryk på “næste”. Brugernavnet skal være unikt. Er det ikke det, kan du blive bedt om at indtaste et nyt. Tryk på næste.

Vælg to billeder, som du kan huske . Derfor vælg to der giver mening for dig, men helst ikke for andre. Klik på opret bruger.

I den sidste “box” kan du indtaste din email adresse. Men du kan også vælge at være helt anonym. Tryk på start, når du er færdig. Det var det !

Google oversæt

Med Google Oversæt kan du oversætte dine og andres tekster og hjemmesider fra 22 sprog til dansk og omvendt.

“Google Translate” har været der i nogen tid, men vi danskere har ikke haft så meget gavn af den, fordi man ikke kunne oversætte til og fra dansk. Det kan man nu. Dermed har vi med lyst eller behov for at oversætte eller kommunikere fra dansk og til “udenlandsk” eller omvendt et stærkt værktøj ved hånden.

Det betyder, at du nu kan oversætte på kryds og tværs mellem dansk og 23 andre sprog.

Følgende sprog er tilgængelige lige nu

arabisk dansk finsk fransk
hindi japansk koreansk polsk
russisk tjekkisk bulgarsk engelsk
græsk italiensk kinesisk kroatisk
portugisisk spansk tysk hollandsk
norsk rumænsk svensk

Her finder du Google Oversæt
Google Oversæt

Der er primært 2 måder at bruge Google Oversæt på.

  1. Oversætte teksten direkte
  2. Oversætte hele websider.

Oversætter tekst direkte

  • Indsæt teksten i det øverste felt
  • Under feltet vælger du, hvilket sprog du vil oversætte fra og til.
  • Klik nu på Oversæt

Oversæt en hel webside

  • Indtast eller kopier internetadressen (http://…) i feltet nederst på siden
  • Under feltet vælger du, hvilket sprog du vil oversætte fra og til.
  • Klik nu på Oversæt

Pære nemt – se eksempel whitehouse.gov oversat til dansk. Den gør det faktisk hæderligt selvom “President” bliver til “Formand”

Fra søgeresultater direkte til oversat side

Oversæt en side direkte fra din Google-søgning. Hvis du får du et engelsk søgeresultat på google.dk, kan du blot klikke på “Oversæt denne side”hvorefter websiden sendes direkte til “Google Oversæt” og returnerer den oversatte side. Fikst.

Zoho

Zoho er en suite af online-applikationer, blandt andet med “kloner” af alle OFFICE-pakke programmerne. Du skal kun oprette en brugerkonto, hvorefter du har adgang til suiten via et website. Og så er det er ganske gratis.

Firmaet bag zoho, AdventNet Inc skriver at deres “vision er at tilbyde vore kunder (enkeltpersoner, studerende, undervisere, non-profit- samt små- og mellemstore virksomheder) den mest omfattende pakke af applikationer (bredde), med tilstrækkeligt mange funktioner (dybde) til at gøre brugeroplevelsen værdifuld”. (ret frit oversat)

Fordele ved at bruge Zoho? 
Zoho pakken udgør en bred vifte af online-applikationer, hvilket gør det meget let at udføre “hele pakken” af almindelige kontoropgaver i et gratis online miljø. Zoho gemmer dokumenter og data online på egne servere og kan derfor tilgås fra alle steder. Det betyder så længe du har adgang til internettet kan du få adgang til dine data på zoho fra enhver computer. Det er gratis og det kræver ikke installation på egen PC og vedligeholdelse heraf. Ulempen er, at det – endnu ihvert fald – er på engelsk.

Kom godt i gang 
Klik på linket “New user ? Sign up for free” eller du kan starte ved blot at klikke på Zoho tjeneste, du er interesseret i, og du bliver bedt om at oprette en konto – navn, e-mail-adresse, adgangskode og en bekræftelseskode og den slags. Når du har læst og accepterer Servicevilkårene og Privacy policy får du en e-mail, som beder om at bekræfte din konto. Derefter kan du begynde at bruge zoho-programerne. Zoho tjenester supporterer “single sign on” (SSO) på tværs af alle vores programmer, så når du abonnerer på en tjeneste, du har adgang til alle de tjenester, der anvender samme brugernavn eller e-mail adresse og adgangskode.

Har du en Google eller Yahoo konto i forvejen, kan du logge på med login derfra – ganske smart.

Her finder du Zoho
http://www.zoho.com

Gratis FAX via internet

Har du også behov for at skulle sende en FAX en gang imellem, men vil helst undgå at have en faxmaskine stående ? FAX er efterhånden overtaget af bl.a. e-mail, sms mv, men i sjældne tilfælde har man behov for at sende en fax. På http://www.freepopfax.com/ er der et gratis alternativ til faxmaskinen (eller faxinstallation til pc/printer).

Sådan virker det
Det er ret enkelt. Gå ind på http://www.freepopfax.com/ og følg ‘opskriften’ i formularen.

Step 1
Udfyld destination country ‘ fx danmark’ og faxnummer, i modtagerfelterne. Under ‘Sender’ skriver du dit navn og din e-mail adresse.

Step 2
Her kan du enten:
– vælge ‘input your text here’, og skrive din tekst i tekstfeltet, eller
– upload your document here, og hente et dokument på din pc. (pdf, jpg, jpeg, tiff, png, gif, word)
Skriv sikkerhedskaraktererne (D5SZ), sæt flueben i at du har læst ‘terms of use’ (læs dem først), og klik på ‘submit’.
Det er det hele.

Du kan ikke modtage fax i den gratis version (men har du brug for det ?). Heller ikke på denne side er de filantroper, så det er reklamer på siden og på faxen der finansierer gildet.