Søgninger i Google Maps

Søgninger. 
Søgninger i Google Maps er egentlig lige ud af landevejen. Der én linie til at søge på og ved at indtaste søgekriteriner i denne, kan du finde virksomheder, adresser og interessante steder, som der står.

Dermed er det en “Google i en nøddeskal” søgning. Dennegang fokuseres blot kun på en geografisk søgning, hvor den normale på www.google.dk søger mere bredt på tekst på internettet, som indeholder de søgekriterier vi opstiller. Læg forresten mærke til at der begynder den geografiske dimension også at spille ind.

Forsøg dig frem

Selvom der virker simpelt, kan man alligevel godt risikere at gå galt i byen når man søger. Den bedste måde at lære det på og blive fortrolig, er ved at forsøge sig frem. Prøv mit eksempel. At søge på Hammeren Bornholm. Den rammer helt rigtigt. Prøv nogle flere søgninger fx holstebro. Du behøver ikke stort begyndelsesbogstav. Nogle gange skal man være lidt præcis, fx vil en søgning på “Nørregade”. Google foreslår forskellige placeringer, kan det være at du skal være lidt mere præcis, fx ved at skrev “Nørregade, Brørup, hvis det er der du skal hen.

Du kan også afgrænse din søgning til visse kategorier. Du kan søge på “Steder”, “Virksomheder” eller “brugerdefineret indhold”

Find en virksomhed.
En af de ting, der gør Google Maps rigtig smart er, at der søges efter fx virksomheder, hvor søgningen bestemmes af , hvor du “er” i forvejen. Google Skriver selv i sin vejledning: “Afhængigt af din geografiske placering kan du bruge Google Maps til at søge efter virksomheder i et bestemt område. Hvis du f.eks. vil finde en café: Naviger til dette område, indtast “café”, og caféer vil blive vist på forskellige placeringer på dit kort. Eller du kan ganske enkelt indtaste “café” og et postnummer eller en by, og Google Maps vil vise lokale caféer. Lokal søgning giver dig hvert steds telefonnummer til venstre på siden. Klik på et steds link, og Google Maps viser navn, adresse og telefonnummer samt links til kørselsvejledning, anmeldelser m.m. Du kan også få vist søgeresultater som ren tekst.” Ganske fikst dvs. du kan dele din søgning op i to dele. Først en “grovsøgning” fx “Bornholm” og dernæst en finsøgning fx “silderøgerier” eller museer, som vi prøver nu.

Vi synes at forsvarsmuseet ser spændende ud og klikker på det.

Nu dukker der en “calloutbox” op på skærmen. Vi kan se at der er 3 anmeldelser, som visitdenmark.dk har skrevet. Der er et link “flere oplysninger”, som linker til en traditionel Googlesøgning, så du kan få mere at vide. Desuden adresse og et logo.

Nu vil vi derhen og kunne godt bruge en kørselsvejledning for at finde vej.

Læs også:

1. I gang med Google Maps

2. Kort – satellit – Terræn

3. Søgninger i Google Maps

4. Kørselsvejledninger i Google Maps

5. E-mail og udskrift Google Maps

6. Link til Google Maps

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *